top of page
Search

בין בחירה לבחירות

החיים שלנו מורכבים מבחירות. הבחירה טמונה בפתק שאותו נשים באומץ ובחשיבה בקלפי של חיינו

מהרגע שאנו פוקחים עיניים בבוקר ועד שאנו הולכים לישון אנחנו בוחרים בין אפשרויות בין בחירה של בגד ללבוש לבין בחירה של תפריט במסעדה, עד בחירת מסלול לימודים, בן זוג, עבודה, קריירה. אנחנו בוחרים להיות הורים, ואז אנחנו בוחרים את גישות ההורות שלנו.

ככל שאנו מתפתחים, מורגשת תרבות השפע, והבחירה הופכת קשה יותר ויותר.

חלק מהבחירות שלנו הן הפעולות אוטומטיות, הן דרך חיים לה הורגלנו במשך שנים. חלקם העתק של הפעולות שראינו מהורינו, חלקם דפוסי התנהגות שאימצנו לעצמנו מהתנסות, מהתנהגות של חברים, בני זוג, נורמות חברתיות ועוד . ביננו, יש כאלו השוקלים את ההשלכות האפשריות של כל אופציה שעומדת לפניהם ומקבלים החלטה ויש כאלה שלא.

יש אנשים הנוטים למקסם אפשריות, בבחירות שלהם יבדקו, ישאלו, יחקרו, יאספו מידע, מחקרים הראו כי ככל שתגדל כמות המידע, כך ההחלטה תהיה קשה יותר. בצד השני יש את אלו הפועלים מהבטן, על פי התחושה. אין זו חלוקה מוחלטת, כולנו נעים על הרצף. בודקים בוחרים מה שמתאים לנו ולאישיותנו. וטוב שכך.

היום אנחנו יודעים כי בתהליך התפתחותי, אנו יכולים לבחור את הדרך בה אנו רואים את חיינו, לשלוט על הדרך בה אנו מגיבים לנסיבות חיינו ובעיקר לחולל מפנה ולאפשר לעצמנו לחיות ולחוות את חיינו ממקום אחר.

אך מהי הדרך הנכונה ומי החליט מהי הדרך הנכונה? אין אנו יודעים. כל אחד מאיתנו מנוהל ומנהל את חייו באסטרטגיה שונה, ובחירה שמתאימה לאחד, אינה בהכרח מתאימה לאחר.

המדד שלי לידיעה באם אני בדרך הנכונה היא ביושר האישי שלי עם עצמי ובשאלות שלי את עצמי. חשוב לבדוק , אם אני חווה סבל אשר בא לידי ביטוי, באי נוחות, תסכול, כעס, כאבים פנימיים וגופניים. האם יש נושא מסוים המעסיק אותי יתר על המידה, וכך מגיעים להבנה כי יש צורך בשינוי.


פעמים רבות,המושג וויתור, מתלווה למילה בחירה, ומקבל כאן משמעות אחרת. לוותר אין זה אומר וויתור ממקום של הפסד, או חולשה, וויתור יהיה ממקום חזק, ממקום מודע לבחירה תואמת, תואמת סיטואציה, זמן ומצב חיים. אל לנו לשכוח מה שמתאים לבחירה שלי היום, לא בהכרח התאים לי לפני עשר שנים, או בעוד שנתיים. לדוגמה, כשאני בוחר לסלוח אני מוותר על הטינה , כשאני זורם ומאפשר לדברים חדשים לקרות, אני מוותר על השליטה.


מטרת תהליך ההתבוננות בבחירות שעשינו, הוא להוביל לקראת לקיחת אחריות מלאה על החיים שלנו. למעשה, אף אחד לא ינהל אותם טוב יותר מאשר אנחנו.

יחד עם זה לכבד ולשחרר ביקורתיות ושיפוטיות, בהסתכלות שלנו על הבחירות של אלו שסביבנו, הורים, בני זוג, ילדים(בעיקר ילדים שלעיתים אנחנו חושבים שאנו יודעים בדיוק מה טוב עבורם) ו ל ש ח ר ר......


האחריות לבחור, היא שלנו בלבד.

בחרו טוב.

1 view0 comments
bottom of page