top of page
Search

זוגיות ב"הפרעה" – לחיות באהבה עם הפרעת קשב

הסיפור של עומר וגליה

גליה מספרת :התאהבתי בו כי היה מיוחד, ספונטני, שנון מצחיק, מרכז העיניינים, מפתיע.. לוקח אותי למקומות אחרים...

עם הזמן, השגרה, העבודה הבית המשכנתא, הילדים... הכל הפך קשה.

אין תוכנית אב, כל תוכנית שעשינו בערב, משתנה בבוקר... עומר ספונטני, ואני לא זורמת..

עבודה,עומר אוטודידקט, לומד לבד, ומוכשר בטירוף. לא יכול להיות במקומות סגורים, מחליף עבודות כל שנה שנתיים.

אני מתחננת ליציבות. והוא טוען שהשתנתי, איפה גליה הזורמת, הכיפיית... ומה אגיד שצריך לגדל שני ילדים, לעולם של מסגרות...של יציבות חוקים וגבולות.

עומר יוצא כנגד כל מסגרת אפשרית, תראי אותי הוא אומר, בסוף למדתי לבד... בית הספר לא הצליח להבין אותי.

מאחורי כל ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז מסתתר, בהרבה מקרים, הורה הסובל מאותה תסמונת. בשנים האחרונות מראים מחקרים רביםכי למרכיב הגנטי יש תפקיד משמעותי בהיווצרותה של ההפרעה. נמצא כי ביותר מ-75% מהמשפחות אשר להן ילד עם הפרעת קשב, נמצא הורה הסובל מהפרעה זו. האיבחון והטיפול בילד עם ADHD הוא כבר עניין שבשגרה. קיימת מודעות גבוהה לנושא גם בקרב ההורים וגם במערכת החינוך, והמערכת מספקת לילדים מגוון של התאמות בית-ספריות, החל בשיעורי עזר וכלי למידה שונים וכלה בתוספת זמן במבחנים. מודעות גבוהה ניכרת גם לגבי מגוון שיטות הטיפול, מריטלין וביופידבק ועד לטיפול התנהגותי קוגניטיבי ורגשי.


מי הוא המבוגר עם הפרעת קשב וריכוז?


  • אנשים יצירתיים

  • אנשים רבגוניים ואנרגטיים,

  • בעלי יכולת אלתור גבוהה,

  • אנשים המסוגלים לראות דברים מחוץ לקופסה. פער בלתי מוסבר בין הפוטנציאל הגבוה שלהם, למשל אינטליגנציה גבוהה,לבין רמת התפקוד הנמוכה שלהם.

  • קשיים בתחום התקשורת.

  • קשה להם להתרכז ויכולת ההקשבה שלהם נמוכה. (במהלך שיחה נדמה שלפתע הם מתנתקים, דעתם מוסחת ועיניהם משוטטות סביב.)

  • לעיתים הם גם מתקשים בקריאת המפה החברתית – התנהגותם אימפולסיבית, הם קופצים מנושא לנושא או מדברים יותר מידי, ומגיבים לעיתים בהתפרצויות זעם ואיבוד שליטה. קושי בהתארגנות, בניהול זמן ובתכנון משימות. (ישכחו לקנות לחם בדרך הביתה, ישכחו את המפתח, וזה קורה להם שוב ושוב.) דחיינות. הם נוטים לדחות עשיית דברים,

  • חוסר סבלנות, חוסר התמדה וחולמנות.

  • פער קיצוני בין התנהגותו בתקופת החיזור והתנהגותו לאחר כינון הזוגיות.

  • בן הזוג עם הפרעת קשב וריכוז יכול להיות מחזר נהדר ומלא להט בתחילת הדרך. לאחר שכבים הניצוצות מתעוררים הקשיים: בשלבים הראשונים של המערכת הזוגית בולט הקושי בהקשבה. ישנם קצרים בתקשורת.

  • רגישות שמיעתית גבוהה, לרעשים ולטונציה.

איך מזהים?

אם בן הזוג ביקורתי אך נעלב בקלות, מתחיל משימות ומתקשה לסיים, מבולגן, מתפרץ אך לאחר שנרגע לא מבין מה קרה- יתכן שישנה הפרעה.

מה עושים?

  • הפחיתו בביקורת

  • שימו לב לטונציה

  • מצאו פתרונות שיעקפו בעיות– ארגון וסדר (רשימת קניות אם ישנה נטיה לבזבזנות ופתרונות לבעיות אחרות שצצות)

  • חשוב לעשות זאת בשיתוף פעולה ומודעות של שני הצדדים ולא לגרום לקשר הזוגי להפוך לקשר הדומה לקשר של הורה וילד.

  • עודדו צדדים חזקים וחזקו תחושת חופש בחירה

  • פנו ליעוץ / ייעוץ זוגי במידת הצורך


לעיתים האחריות הנוספת המוטלת על בן הזוג האחר משבשת את הקשר הזוגי והופכת אותו ללא שוויוני ודומה יותר לקשר של הורה וילד. פנו במידת הצורך ליעוץ זוגי שיעשה לכם סדר ויחזיר את הקשר לזוגי ושוויוני למרות הבעיה.

אם אתם חשים שאינכם מצליחים להתמודד לבד עם הבעיות שהפרעת הקשב מוסיפה למערכת היחסים שלכם, שקלו להשתמש בתמיכה מקצועית כגון ייעוץ זוגי, קואוצ'ינג, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ועוד.

לפני המריבה: דרכים לפתרון

בעלי הפרעות קשב, החווים את העולם ב"שחור-לבן". הרגשות שלהם מתנדנדים ומתהפכים במהירות ובאופן בלתי צפוי, כך שההצפה הרגשית מאיימת על היכולת שלהם לנהל שיחה, במיוחד אם קיימת אי הסכמה או אי הבנה. הדיאלוג השקול מתחלף בשיחה קופצנית, טרחנית לעתים, חסרת שקט ובעלת נימה אישית מוגזמת שאיננה מובילה לפתרון.

מה עושים בתהליך הייעוץ / טיפול

ונטילציה של התיסכול והשחיקה השלב הראשון הוא לאפשר לבני הזוג לפרוק את התיסכול, היאוש והכעס במקום בטוח

במקום הבטוח של חדר הטיפולים, יש רק הקשבה והכלה. החדר הזה הוא מקום בו אין שיפוט, אין צודק או לא צודק. זהו מקום בו מותר לדבר על כל מה שמרגישים, על הפחדים, חוסר האונים, בו מותר להראות חולשה ופגיעות, ויש מי שדואג לכך שהשיחה תתנהל בגבולות הטעם הסביר ולא תתדרדר לתוהו ובוהו כמו שקרה עד עכשיו בנסיונות לפתוח בשיחה בבית. העלאת המודעות להתנהגות

מרגע שברור כי הפרעת קשב היא שיצרה את הדפוס הבעייתי של בני הזוג, חשוב לברר מה הם יודעים על התופעה והאם בן הזוג המוסח עבר איבחון.

בניית משמעות משותפת התגייסות משותפת של בני הזוג לבנות מערכת יחסים ותקשורת זוגית ממקום מכיל ומבין.

איתור וזיהוי ההצלחות בתוך ים של כישלונות, או מי עושה טוב ומה. תרגול תקשורת אסרטיבית, כלומר תקשורת שיכולה לעמוד על הצרכים האישיים תוך כיבוד הצד השני ומיקוד בשינוי הרצוי.

הפרדת הצורך מהתגובה כדי לשמור על מערכת היחסים,

צריך לחזק דווקא את המאפיינים של בעלי הפרעות קשב התורמים לזוגיות.

  • חשיבה יצירתית, גמישה ורב-ממדית,

  • יכולת להתמודד עם מצבים עמומים וחלקיים,

  • קליטה מהירה ואינטואיציה,

  • התלהבות וסקרנות,

  • הספקים עצומים ואנרגיות גבוהות,

  • יכולת לגייס אחרים כדי להתקדם

  • רגישות בין-אישית גבוהה


14 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page